Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hidup saya ini merupakan kisah yang terakam detik-detik sebuah memori sunyi, di dalamnya saya susuri dengan menanti harapan sehingga berlalu segala impian...

Wednesday, September 17, 2008

eh eh jamie...


Semalam pegi city naik bas seperti biasa, jalan sorang-sorang sambil dengar mp3 yang berusia 5 tahun tuanya, peneman setia yang saya bawa ke mana sahaja, bila jua saya berada... pegi city sebab nak bayar yuran pengajian kat post ofis so perjalanan mula-mula sekali pegi bank.. sebab nak increase jumlah duit dalam debit card agar takyah susah kuar duit, swipe je kat pos ofis tu nanti, kuar resit, balik.. emm senang kan..



pastu jalan pegi uni pulak sebab nak print invoice yuran, sampai je kat computer pool, semput saya sebab banyak jalan, rehat jap sambil tengok email kot-kot la ada orang bagi email, balas 2-3 email sambil tunggu invoice tengah print out.


Dah print patah balik ke city kat Rundle Mall sebab nak pi pos ofis bayar yuran kat situ, alaaa.. ade je pos ofis kat Uni Adelaide, tak sampai 5 minit tapi saje nak jalan-jalan tenteramkan fikiran jadi pegi yang kat city punya, suka perhati gelagat orang kat situ.


bila dah sampai kat post office, semput nafas lagi sebab jalan banyak sangat, terus pegi kat kaunter beratur, emm tak ramai pulak orang arini.. tengok jam kul 4.30 petang.. lagi setengah jam nak tutup, eemm patut arr.. waktu beratur tu tengok invoice balik... AUD 8,800, kali tiga tukaran ringgit berjumlah RM26,000!! gulp.. saya telan air liur, masyaAllah banyaknye duit mama labur untuk saya belajar!! agar saya dapat keje yang baik, dapat hidup yang baik, dapat tolong diri sendiri, keluarga, saudara mara dan orang lain, insyaAllah itula harapan saya.. "Ya Allah ampunila dosaku dan kedua ibubapaku ya Allah, murahkan rezekiku dan murahkan juga rezeki kedua ibubapaku ya Allah, sungguh Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Pemberi Rezeki, amiin Ya Allah.." spontan hati saya berdoa waktu tengah beratur tu, terasa berada di dalam dunia saya sendiri bila berhadapan dengan Allah yang Maha Agung... astagfirullah isshh yati ooii!! kalu tak kenang budi mama abah tak taula, sekeh je kepala!! getus hati saya marah ngan diri sendiri.



sedar-sedar tengok que hampir kosong, saya bergegas terus ke depan tapi berpatah balik sebab ada something yang menarik perhatian saya.. eehh.. ehhh jamie... rindunya.. lama tak nampak!! saya tersenyum melihat buku tu, hepi sangat.. segala memori saya recall balik, buleh kata setiap rancangan masakannya saya tengok waktu kat Mesia dulu especially Jamie Escape in Italy. Style dia bawa sangat bersahaja dan ada gaya since dia bawa role seorang suami, ayah, dan anak yang baik secara tak lansung dalam rancangan tu, suka sangat bila dia asek cakap pasal anak perempuan die time tengah masak tu sambil berceloteh tanpa henti sampai habis rancangan. Banyak resepi dia saya salin tapi sumenya hilang ntah mana ntah waktu saya sibuk kemas-kemas nak ke Aussie dulu. He is really born to be a real chef. haa along ngan abang said mesti baca buku ni tau, since both of you are chefs!!


pas settle sume, kuar dari pos ofis tu, jalan kat city pegi tempat bas, nak balik dah so pi bus stop yang jadi port same tiap-tiap tahun, dari tahun lepas sampai la sekarang.. balik umah je.. terus berkobar-kobar nak masak sebab inspire dengan si jamie tu tadi and satu lagi sebab tengah posa kan jadi mestila nak buka yang sedap-sedap bagi orang makan walaupun di perantauan guna je bahan apa yang ada, sebab saya suka masak dan suka makan, haha.. masuk je dapur terus geledah peti ais, waaa, sukanya tengok peti ais penuh!! so mari kita kosongkan.. kuarkan apa yang buleh dikuarkan...



since saya dah sedia untuk memasak... "ok puan-puan, arini saya masak tomyam seafood untuk juadah berbuka, emmm sedap!!! minggu lepas kita dah masak ayam sambal jadi arini kita berbuka dengan lauk yang berkuah.. so takdela tercekik waktu makan nanti ye puan-puan, emm baiklah, bahan-bahan yang diperlukan dalam menu kali ini ialah:"
  • bawang besar yang dihiris
  • bawang kecik yang diketuk
  • serai 2 batang juga diketuk
  • daun limau purut
  • udang sebanyak mungkin ( kalau tamakla)
  • sotong yang dipotong-potong
  • jejari ketam( bukan ketam tau, alaa yang biasa dalam yong tau foo tu, wana merah belang putih tu)
  • sayur berdaun, berbatang atau berbunga spt daun sadry, bunga kubis, brocoli, sayur sawi pun buleh...
ok puan-puan.. pastu kita buka paste atau kiub tomyam, letak dalam air yang mengelegak then campak je sume bahan yang ada..

sekian dulu buat kali ini ye puan-puan, kita jumpa lagi dirancangan yang sama pada minggu depan bersama saya, Chef Saya Comot, moga bertemu lagi, babai...

by,
Chef Saya Comot^_^

No comments: