Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hidup saya ini merupakan kisah yang terakam detik-detik sebuah memori sunyi, di dalamnya saya susuri dengan menanti harapan sehingga berlalu segala impian...

Friday, September 19, 2008

eeerrrr.....

MasyaAllah... resah, gelisah saya rasa(macam lagu) eemm nape ngan saya ni? astaghfirullahal 'azim!!! apa kena saya ni... apa yang saya buat seperti adanya yang tak kena... masuk dapur untuk mengambil segelas air kosong , pergi depan dengan gelas yang masih kosong!! eerrr... barangkali susah hati dengan tanggungjawab yang diberi? mungkin terasa berat dengan amanah yang diletakkan? takut dengan harapan insan-insan yang memberi kepercayaan? emm memang terasa berat.. rasa macam tak mampu.. tidak mampu hendak memberikan bicara sepatah dua.. apa yang harus saya ucap? dan apa yang harus saya perkatakan?

talkshow Bicara Minda dan Hati ke-9, Slot 2. masyaAllah inilah kali pertama saya diberi amanah untuk menyampaikan sedikit pengisian dalam bulan Ramadhan di hadapan orang ramai!! dan saya adalah sister pertama yang memberikannya kerana sebelum ni semua speakernya adalah brothers!! Gugup, gementar, cuak, takut namun pada masa yang sama ada rasa yakin, tenang, punya kekuatan, terasa sangat ingin memberikan sesuatu yang buleh memberi manfaat, selagi berada di sini kerana tahu ini mungkin kali terakhir saya di bumi Adelaide. Esok meeting, gulp saya telan air liur... masyaAllah sungguh perasaan saya bercampur baur.. hati saya berdegup kencang, terasa panas di pipi, darah naik ke muka bila memikirkan amanah yang diberi.. Ya Allah, tolonglah saya.. Hanya Engkau saja yang dapat menolong sungguh Engkau sebaik-baik Penolong...


2-3 hari yang lepas berjalan-jalan di River Torrens untuk menenangkan hati, mententeramkan fikiran sambil briefing apa yang ada di dalam kepala dan meluahkannya dengan perkataan, practice berkali-kali bagaimana untuk memulakan awal bicara, isi-isi di pertengahan dan kata penutup sebelum berakhir... sambil jalan berulang-alik di atas rumput di tebing sungai sambil mulut saya terkumat kamit berlatih berucap sehingga tidak saya hirau orang ramai yang berjogging, berbasikal, mendayung sampan, berbaring-baring di atas rumput, tak kisah aarr, dorang pun bukan kisah orang!! mujurla.. sambil jalan atas rumput tu, kejap-kejap pandang langit, tengok sungai, kuis-kuis rumput, main kejar-kejar dengan itik atau burung yang menghampiri, lambai-lambai orang atas bot, apa sajalah yang buleh saya buat untuk menghiburkan hati. Ya Allah.. berilah saya kekuatan, sungguh Engkau saja yang dapat memberi kekuatan kepada saya kerana Engkau Maha Kuat Ya Allah.

terfikir di fikiran, terasa di hati, tertaip di jari jemari untuk meminta bantuan, pandangan, ilham, skills dan kata-kata semangat dari yang pakar, kerana dia lebih arif dan tahu benar selok belok memberikan ucapan kerana tu memang keje dia dari dulu sampai sekarang tambah-tambah dia orang hebat waktu kat UM dulu tapi dia tersangatla busy sekarang ni jadi saya tak mau kaco dia since saya selalu pun kaco dia jadi dah malu nak kaco lagi takut menyusahkan, haaaiihh... tapi kalu dia sudi membantu, masyaAllah, alhamdulillah.. saya sangatlah berbesar hati malah tersangatla sudi untuk belanja dia aiskem vanilla satu if saya dapat buat dengan jayanya, insyaAllah. jangan risau.. saya belanja nyer, nak 10 aiskem pun saya belanja, 9 untuk saya, haha...



Subhanallah Ya Allah.. Allahu Akbar Ya Allah.. kerana saya diberi peluang olehMu Ya Allah untuk memberi sedikit perkongsian dengan masa yang singkat di bumi Adelaide. Erti Hidup Pada Memberi... walau hanya secawan kopi... Alhamdulillah, tidak terlewat untuk saya menyampaikan sesuatu yang baik walau sedikit cuma dari ilmu pengetahuanMu yang Maha Luas. Jadi saya tidak berasa ralat bila meninggalkan bumi Adelaide ini kerana adalah sedikit yang saya sumbangkan agar tidak saya ditanya Allah di akhirat nanti atas ilmu yang tidak dikongsi sedang saya tahu, atas masa yang diberi tapi tidak diguna, atas nasihat yang dituntut tapi tidak diperingat, astaghfirullah, saya takut dengan hisaban dan hitungan Allah atas segala apa yang saya sia-siakan..

"Ya Allah, saya memohon ampun kepadaMu Ya Allah, saya mengakui dosa-dosa saya Allah, maka ampunkanlah Ya Allah, sungguh Engkau Maha Pengampun,.. tolongla saya Ya Allah, sungguh Engkau sebaik-baik Penolong.. bantulah saya ya Allah, kerana tiada yang dapat membantu saya melainkan Engkau Ya Allah.. berikan saya kekuatan Ya Allah, sungguh saya tiada daya untuk menghadapinya Ya Allah, tetapkan hati saya ya Allah kerana Engkau yang menetapkan hati dan Engkau yang mengukuhkan jiwa saya ya Allah, maka kukuhkanlah ya Allah.. lancarkanlah lidah saya Ya Allah, agar mereka faham apa yang saya katakan... bukakan hati-hati mereka agar tertarik dengan apa yang saya ucapkan Ya Allah... bukakan hati-hati yang mendengar agar lekat apa yang saya sampaikan agar menjadi ingatan yang berpanjangan, lembutkan hati-hati mereka Ya Allah agar menangis bila mendengar kalimah-kalimahMu ya Allah, agar air mata yang jatuh itu menjadikan Engkau sayang pada mereka dan Syurga yang dapat kami raih dengan izinMu Ya Allah.. sungguh kami sangat mengharap Redhamu Ya Allah dan bertemu denganMu Ya Allah dengan sebaik-baik keadaan dan sebaik-baik pertemuan, amiin Ya Allah Ya Robbal 'Alamin."

1 comment:

saya comel said...

InsyaAllah akak, u can do it! Keep believing in yourself, yg penting kita niatkan lillahi Taála, selebihnya serahkan pd yg empunya hati, jiwa dan rasa...

Semoga Allah permudahkan segalanya dan berikan yg terbaik utk akak dan mereka yg mendengarnya...

Rindu akak berceloteh;)p