Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hidup saya ini merupakan kisah yang terakam detik-detik sebuah memori sunyi, di dalamnya saya susuri dengan menanti harapan sehingga berlalu segala impian...

Sunday, March 22, 2009

walking in the evening...

Petang itu... saya berjalan perlahan-lahan seorang diri di kawasan berbukit sambil memerhati permandangan yang menyegarkan mata dengan menghirup udara yang bersih... melalui jalan tar yang berbukit-bukit, di kirinya penuh dengan rumah-rumah English yang comel berderet di lereng bukit dan di sebelah kanannya dipenuhi pokok-pokok pine yang tinggi dan hijau.. emm terasa terang mata yang kabur ni bila memandang sumenye hijau kat sini... entah berapa lama saya berjalan sehingga terasa lenguh kaki tapi gagahkan juga kerana ingin sampai ke tempat biasa sebelum malam menjelang...

Sambil berjalan tu, menyapa beberapa penduduk tempatan yang sememangnya rajin menegur tak kira siapa pun yang mereka temui tambah-tambah orang asing seperti saya ni.. lagila obvious dorang nak tegur... emm waktu tengok orang-orang yang amek angin, adala couple tua2 sambil pegang tangan waktu jalan.. tua-tua pun pegang tangankan.. (ermm romantiknya dorang ni...) jarang la tengok pasangan tua kat mesia buat macam tu.. takpe!! nanti saya dah tua saya pegang tangan suami saya macam tu jugak!! hihi ^-^.

oo sambung balik... pastu saya jalan lagi nampak pulak sepasang suami isteri yang membawa stroller sambil bergurau-gurau dengan anak yang didukung oleh suaminya, so mestile stroller yang isteri dia pegang tu kosongkan... ehh tak kosong.. ada baby rupanya, hihi... silap arrrr!! malu2!! (uiihhh comelnyer baby tu tido!! siap hisap jari lagi, hihi) pastu nampak pula seorang remaja lelaki yang berjalan sorang diri.. errr samala macam saya tapi bezanya dia ada anjing untuk menemani.. uuihhh besarnya anjing dia!! bulu tebal lak tu... ada setinggi pinggang saya gamaknya.. (actually saya yang ketot, hihi)

Pastu melambai-lambai satu famili bersama anak-anak yang duduk berehat di laman rumah sambil minum petang, tea time!! (ermm bahagianya famili ni) pastu nampak pulak sepasang adik beradik yang menaiki basikal sesama, abang bawa basikal adik perempuan dia yang bonceng... uuiihhh sweetnyer adik beradik ni.. (balik umah mesti gaduh gak ni, hehe) pastu jalan lagi nampak dua orang pemuda yang berjiran sebelah menyebelah bersembang sambil membelek-belek kereta yang ada di tepi mereka (ermm lelaki, mesti sembang pasal kereta ni, kereta baru kot...)

pastu... jalan depan lagi nampak pulak sepasang suami isteri dalam 30-an sama-sama mengemas garden yang memang sedia lawa.. (nak kemas apa lagi ehhh??) nampak suami dia mengerat2 batang ros while isteri dia tengah letak anak pokok n ratakan tanah tu.. then tetiba nampak sorang budak kecik amek scope mengorek2 tanah yang mak dia ratakan cantik2 tadi... nak tolong tapi sebenarnya menyusahkan lagi...(haha, ni la dikatakan tikus yang membaiki labu) ermmm terhiburnya hati bila tengok ragam manusia yang berbeza... setiap hari pasti berubah... tidak ada yang sama.. anyway tengok orang-orang ni bulehla jugak distract saya dari merasa kaki yang semakin lenguh...


errr jap!! terdiam sekejap saya kat tepi jalan tu.. tetiba terasa sayu kat dalam hati... errr saya jalan sorang-sorangla.. takde orang teman pun.... ermmm takpela... hati saya memujuk lalu meneruskan perjalanan ke bukit yang tak bape tinggi.. sampai-sampai je saya terus duduk sambil memandang view yang sangat menenangkan mata yang memandang.. errrmmm nyamannya udara kat sini... memandang segenap ruang dan sudut yang buleh dicapai oleh mata yang kecil ni.... Subhanallah, cantiknya tempat ni.... kini saya seorang diri.. setelah puas bertemu dengan berbagai manusia sebentar tadi... kini sunyi... sepi.. tenang.. ditemani hanya.. rumput hijau yang panjang.. bukit-bukit tinggi yang menghijau.... rumah2 yang kecil dari pandangan mata... bunga2 liar yang hidup subur di atas rumput.. langit biru yang tinggi.... awan cerah bertompok-tompok putih.... lama saya memandang... mendengar bunyi burung berkicau-kicau, saya tertawa sendirian kerana comel je mereka bengurau sesama mereka... ermm betapa besarnya Allah... hebatnya Allah menjadikan semua ini... rasa kagum dengan kehebatan Pencipta... rasa tenang di hati... rasa amat tenteram seperti tiada masalah yang berlaku, lari dari dunia kota menyesak perasaan...


My prayers, my breath, my life and my death are all for you
None but you, only you, ya Allah

Every second I live, every penny I give
Is just for you
Every breathe I breath, every trace I leave
Is just for you

In all my fears, in all my tears
I'm calling you
In all my shame, in all my pain
I'm calling you

Through the night I pray, and I'm seeking your way
And it's just for you
When I shed a tear, I know you're near
And it's just for you

Hayati wa mauti wa ruhi wa dammi ilaika ya Rabbi
Anabtu ilaik laja'tu ilaik, ya Allah

My life and my death, my soul and my blood
They're all for you my Lord
I turn to You, I submit to You, my Lord

................ lama saya mendiamkan diri... tanpa disedari.. air mata membasahi pipi.... alhamdulillah.. syukur Ya Allah di atas pemberian Rahmat, hidayah dan ketenangan hati yang diberi setelah sarat fikiran dihimpit duka... namun titisan air mata tidak dapat dibendung, saya menangis teresak-esak... setelah diri terasa tak bermaya melalui ujian hidup yang sangat menekan... rupanya masih ada yang sayangkan saya, kekal menemani saya di kala saya keseorangan, kesunyian, kebingungan dalam meneruskan hidup yang tersisa ni...

setelah mengambil sedikit masa untuk reda dari tangis yang panjang.. saya bertasbih memuji Allah dan mengucapkan syukur kepadaNya, lama memerhati permandangan yang tidak akan dapat saya lihat lagi selepas ini... lalu saya bangun beransur kerana petang sudah hampir melabuhkan tirai... bergegas pulang untuk mengerjakan solat Maghrib yang cepat abes waktunya...

"Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (pelita), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. "
An Nur ayat 35

No comments: