Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hidup saya ini merupakan kisah yang terakam detik-detik sebuah memori sunyi, di dalamnya saya susuri dengan menanti harapan sehingga berlalu segala impian...

Sunday, March 8, 2009

errr.. tak tahu la...


Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW serta keluarga dan sahabat-sahabat baginda sekalian.

petang tadi... saya tertonton satu rancangan berbentuk forum pasal Maulidur Rasul yang di sambut esok oleh umat Islam seluruh dunia. di awal rancangan, mereka menemubual beberapa orang Melayu yang pastinya Islam, soalan yang mereka tanya

"bilakah tarikh lahir Nabi Muhammad SAW?"


"errr, aaa.. saya tak tahu la...",
"ermm bila nabi lahir? errr alamak tak ingat, tu waktu sekolah dulu-dulu penah baca...",
" errr hari Isnin, Tahun Gajah...",
"errr tak ingatlah, astaghfirullah malunya tak ingat...",
"aaa 12 Rabi'ul Awal Tahun Gajah..",
"ermm bila? err tak tahula, waktu sekolah penah belajar...",
"errr, tak tahu..."
"alaa.. saya tak ingat.. bila ekk?",
" haaa? errr saya tak tahu..."

setelah abes soalan itu ditanya, saya melihat panel-panel yang dijemput itu, menggeleng kepala... "mereka memberi komen " saya dah mengagak jawapan yang dijawab tadi...", "saya tak terkejut dengan jawapan yang diberi..." rancangan itu saya tonton sehingga akhir.

Sewaktu jawapan-jawapan yang diberi oleh saudara/ri seaqidah saya, air mata saya bergenang lalu menitis perlahan-lahan, sedih.. sayu.. kerana itu bukan jawapan yang sepatutnya saya dengari dari bibir-bibir yang bergelar orang-orang Muslim. Tarikh lahir Nabi Muhammad SAW, tarikh lahir insan besar, junjungan agung, seorang Nabi dan Rasul yang membawa risalah Islam kepada kita orang-orang Islam, yang akan memberi syafaat kepada kita akhirat nanti... ya Allah, betapa malu dan hibanya saya bila mendengar jawapan sedemikian rupa...

saya akui, dulu saya juga di tempat mereka... tak tahu tentang agama saya, jahil tentang agama sendiri, namun sampai bila saya akan berada di tempat itu? sampai bila saya mesti tak tahu? Nama je Islam, tapi tak tahu bende!! saya bukan bersekolah agama, hanya bersekolah aliran Inggeris yang dipenuhi bangsa-bangsa bukan Melayu, berbelas-belas tahun saya bersekolah aliran sekular jadi kebanyakkan kawan-kawan saya berlainan agama dan bangsa, bila mereka tanya saya kerana ingin tahu lebih lanjut tentang agama Islam, "yati, apa itu Islam,? shahadah tu apa? yati, mengapa orang Islam mesti solat? tapi kenapa saya tengok ada je yang tak solat? Orang lelaki kena Solat Jumaat kan but why saya nampak ada yang tak pegi? hayati, kenapa kamu mesti puasa? kenapa hanya dalam bulan Ramadhan? Kata puasa dari pagi sampai senja tapi saya nampak ada je yang tak puasa? buleh ke macam tu? Yati, kenapa orang perempuan kena tutup kepala? Orang perempuan mesti pakai tudung isn't it? tapi saya tengok ada je tak pakai, kenapa macam tu? Apa itu haji? Mengapa ada Kaabah? Siapa Nabi Kamu? Muhammad itu tak sama ke dengan Jesus? Mengapa Islam tak sama dengan agama Kristian? Agama kamu begini, begitu? etc.... bertubi-tubi soalan yang ditanyakan kepada saya saban hari sewaktu di sekolah dahulu sehinggakan saya bingung untuk menjawabnya kerana.... saya tak tahu!!

alangkah malunya waktu itu, kerana soalan basic yang sepatutnya seorang Islam tahu jawapannya. Mana saya buleh jawab, saya jawab... namun kebanyakkan soalan yang ditanya itu, tak mampu saya jawab. Oleh kerana terlalu malu dengan jawapan tak tahu (malu dengan diri sendiri) saya mula membuka mata, kembali mencari diri sendiri, bukan sekadar mempunyai nama seorang Islam, beragama Islam tapi apa Islam sebenar yang diturunkan Allah SWT melalui Al Quran, dan dibawa oleh Rasululllah SAW yang saya pegang sehingga kini, InsyaAllah. Saya dipenuhi salah dan dosa, penuh noda dan karat sepanjang hayat ini. Moga Allah mengampunkan dosa saya, tetapkan iman saya, luruskan jalan saya dan juga kepada seluruh ummah. Alhamdulillah saya bersyukur atas hidayah yang diberikanNya kepada saya...

Sampai sekarang saya memikir, memikirkan macam mana orang bukan Islam nak respect kita orang Islam kerana kita sendiri yang merendahkan agama kita di hadapan mata mereka... entahlah, termenung saya...

No comments: