Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hidup saya ini merupakan kisah yang terakam detik-detik sebuah memori sunyi, di dalamnya saya susuri dengan menanti harapan sehingga berlalu segala impian...

Wednesday, November 19, 2008

bila musim mula berubah...

Errr.. rasanya dah hampir sebulan lebih saya demam.. surut.. demam.. surut.. errmm yang pasti.. badan ni tak tahan dengan perubahan cuaca.. setiap kali pertukaran musim mesti saya demam.. dari tahun lepas kali pertama menjejakkan kaki di Adelaide waktu pertukaran autumn nak masuk winter... winter-spring, spring-summer, summer-autumn, autumn-winter.. selalunya tak lepas dari demam atau paling kurang selsema... walaupun dah setahun setengah kat sini masih lagi tak dapat adapt dengan season interchange (entah, betul ke? sesekati je bantai, err saya tak tau la word sebenar dalam Inggeris, ntah.. betul la tu kot).


semalam.. pas soklan aisemen yang di develop sendiri hasil perbincangan dengan kak yana and baby bear (credit to them) akhirnya di approved oleh pensyarah.. alhamdulillah.. saya pun punya excited buat draft context sebab kalu tak approve saya memang takleh proceed the assignment.. so semalaman saya tak tido untuk menyiapkan aisemen ni by jumaat, insyAllah, semoga Allah permudahkan urusan saya.

bila demam ni, ramaila insan2 tersayang yang concern suh saya minum air kosong banyak2, minum teh oolong, rehatkan badan, jangan tension sangat dengan aisemen, jaga diri baik-baik agar saya tak jatuh sakit makin teruk, alhamdulillah saya buat sume yang disuruh tu walapun dengan hati yang terpaksa, hihi..;))


air kosong, saya sangatla susah nak minum air kosong sebab mungkin terkesan kisah waktu zaman bersekolah rendah dulu, seingat saya beberapa orang je yang tau kenapa saya tak suka minum, bila dorang tau.. lagi suh saya minum sebab tu kisah lama, air sekarang dah ok.. takyah risau, dorang kata.. emm ingat lagi waktu darjah dua (alhamdulillah diberi ingatan yang kuat, buleh ingat memori2 silam yg berpuluh2 tahun ni) waktu dulu zaman susah.. jadi duit belanja hanya seringgit, tambang pergi balik 60 sen, tinggal 40sen nasi goreng 30sen tinggal 10sen. air yg dijual di kantin berharga 20sen, jadi tak cukup lagi 10sen. so takde pilihan melainkan minum air paip... saya pun minum air paip, masyaAllah masuk je air dalam mulut terasa berkaratnya air tu, sampai balik rumah masih terasa.. err psiko kot, sampai sekarang kalu minum air kosong masih terasa2 karat air paip yang pernah saya minum waktu itu... tapi saya minum juga sebab mesti kena minum air.. masyaAllah, alhamdulillah saya bersyukurnya kerana hidup saya sekarang tidak seperti dulu..senang.. mewah.. tapi kan.. selalu kita lupa bila dah senang.. untuk mensyukuri nikmat yang Allah kurniakan... errmm mudahnya kita lupa...


bila saya terkenang kisah dulu.. memang pahit.. susahnya hidup waktu dulu, nak beli air minum pun tak cukup duit tapi jika nak dibanding dengan kisah mama abah saya atau datuk nenek saya, atau opah saya memang tak terbanding susah dorang.. saya pernah ingat dulu waktu sekolah menengah, waktu tu mama abah dah senang skit... mama cakap waktu makan malam.. dia senyum tengok kami adik beradik berlima makan ayam goreng dan sambal udang yang dia masak.. pastu dia cakap.. "dulu.. mama tak pernah rasa dapat makan ayam, udang ke.. sebab atuk nenek orang susah.. takde duit nak beli.. sebab mama dulu tak dapat makan.. biarla anak-anak mama rasa apa yang mama tak pernah rasa, biarla korang makan sedap-sedap sebab mama tak mahu simpan duit beribu-ribu tapi bagi anak makan berkira-kira.."

mama diam kemudian menyambung "dulu.. kalu korang nak tahu.. mama punya teringin nak makan cendol yang berharga 50 sen, tula tambang bas mama, takde duit lagi mama dah, jadi mama jalan kaki sejauh 10 km dari sekolah ke rumah, pastu balik, jerang nasi, masak lauk, bagi adik2 makan, nenek atuk berkedai.. pastu lepas masak, mama basuh kain kat sungai, merendek2 bawa kain kotor adik beradik mama 7 orang, pastu mama kena berkedai pulak, nenek dah letih seharian, jadi bila masa mama nak baca buku.. seharian keje, mama dah letih terus tido.. rezeki mama, lulus spm dapat keje elok skit.." saya lihat wajahnya seperti nak nangis," korang belajarla rajin2.. kalu senang orang pandang, kalu miskin takde sape pun yang bantu.. nanti korang dah senang mewah, bukan mama yang dapat senang tu.. korang juga yang dapat.. mama tumpang gembira je" saya, bila dengar mama cakap camtu, terasa pilunya hati saya.. sayu sangat... terlalu sayu, tak tergambar dengan perkataan... dengan perlahan-lahan saya mengunyah nasi di dalam mulut, dengan peritnya menelan masuk ke keronkong.. tanpa saya sedari menitis air mata dalam pinggan tu, mujur adik beradik saya tak nampak.. pastu saya kesat mata buat-buat cam masuk habuk.. sebab tu je cara buleh distract dorang dari nampak saya menangis, menahan hiba di hati..

kisah ini.. hanya sekelumit kisah-kisah hidup orang-orang dahulu.. belum lagi menyelusuri kisah perjuangan para pecinta agama, para nabi dan rasul, para siddiqin, salafus soleh yang melalui rintangan, halangan, kesusahan dan keperitan yang mereka tanggung, dicaci, diherdik, diperlekeh, dihalau dari kampung halaman sendiri, tanpa harta dan anak isteri kerana menegakkan agama, menyelamatkan iman, berbuat amal hanya kerana Allah dan Rasul.. tidak terbanding.


memang.. kebenaran itu selalunya pahit.. berat sekali jari jemari saya untuk menulis kerana terlalu pahit kebenaran itu.. tetapi itu bukan alasan untuk mendiamkan diri.. kerana itu orang lebih suka cerita khayalan yang indah, membayangkan hidup yang mewah, masa dihabiskan untuk bersenang-senang, pengakhiran yang bahagia, sehingga sukar sekali untuk menerima cerita-cerita yang tidak menyeronokkan, tapi.. kita harus terima hakikat.. hidup ini realiti, berpijak di dunia nyata.. tidak ada satu cerita pun di bumi ini jika tidak di sulami kesedihan, kekecewaan, kesusahan, keperitan, kejatuhan, keruntuhan di sebalik kegembiraan, kesenangan, kebahagiaan dan kejayaan kerana.. setiap kisah.. setiap cerita.. pasti ada pengajaran dan pelajaran, untuk mengajar agar kita belajar.. belajar dari orang-orang terdahulu, cerita-cerita dahulu, kisah-kisah dahulu yang kita gelar sejarah.. namun.. sejarah itu menbentuk kita pada hari ini.. teladan dan sempadan..agar kita belajar darinya, tidak mengulangi kesilapan yang dulu, agar kehidupan yang dibina kini lebih baik dan menjadikan kita insan lebih baik...

Betul kata orang.. kalau merasai susah baru kita tahu erti menghargai... dan kerana itulah saya menjadi seorang yang sangat menghargai.. alhamdulillah, saya bersyukur dengan setiap apa yang Allah kurniakan kepada saya, kerana betapa susahnya saya untuk mendapatkan sesuatu yang saya mahu dan harap.. apabila dikurniakan ia pada saya di depan mata insyaAllah, pastilah.. saya hargai, saya jaga, dan saya sayang kurniaan Allah ini ibarat permata.. kukuh ia di dalam hati... Lillahi Taala.

ikhlas,
noorhayati

4 comments:

ihsan_huhu said...

n kl dh ade duit tuh jgn makan byk2 sgt pulak...

sbb kite ade duit byk bukan maksudnye kite buleh membazir

bicara hati secawan kopi said...

emm betul ko cakap tu.. tapi kan.. ada orang tu cakap tak serupa dgn apa yg dia cakap..

ihsan: sbb kite ade duit byk bukan maksudnye kite buleh membazir...

abeh yang ko beli gelfren baru ko tu.. tak membazir?? mahal tu.. mentang byk duit.. tak baik ihsan, membazir.. hihi

ihsan_huhu said...

xmembazir sbb camera lame aku dh rosak.

dr dlu aku mmg ske amik gamba r kak, nk wat camne.. dh hobi.. tuh pon dh abes bli yg plg value for money t=dh tuh

bicara hati secawan kopi said...

hihi, tau2, akak tau kamera ko dah lama rosak, bagusla bersabar ye ko nak dapat gelfren yang baru tu..haah dah ada tu, jaga elok2.. pastu amek gambar byk2..=)