Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hidup saya ini merupakan kisah yang terakam detik-detik sebuah memori sunyi, di dalamnya saya susuri dengan menanti harapan sehingga berlalu segala impian...

Wednesday, October 8, 2008

raya+kelas


Alhamdulilah dapat lagi merasai Aidilfitri di perantauan... dan ini untuk kali terakhir di bumi kanggaro ni. Pada awalnya rasa tak sabar menanti raya sebab dapat solat raya n jumpa adik-adik undergrads n kakak-kakak postgrads since tak ramai ambik master tambah pula takde yang sebaya umur, so dorang je la kawan2 saya.. hehe.. n nak tengok umat Islam yang macam-macam jenis, rupa, bangsa, dan warna kulit yang tidak akan dapat dirasai di Malaysia... alhamdulillah itu amat saya syukuri.


Sampai masjid Al Khalil pukul 8.30 rasa lega sgt sebab kitaorang terlewat sebab kekurangan transport.. risau tak dapat solat sebab dikatakan solat raya dah start pukul 8 pagi!! tapi kakton bijak dia minta kak aishah ambil kita orang, pastu tukar kak yana bawa kete then kak aishah naik dgn kak nana dan suami.. kakton pergi dengan ustaz wan dan baby iyas lewat skit tapi bila sampai hampir sama.. haa satu hal pulak nak cari parking sebab dah penuh seluruh area masjid tu sampai ke hujung2 jalan penuh semua... maak aaihh penuhnya!! mana kitaorg nak parking ni?? kitaorang housemates bertiga, saya, kak yana n izza doa banyak2 harap dapat parking (waktu tu baru la nak berdoa, susah2 baru nak ingat Allah.. ape aarr^-^!! hehe) alhamdulillah dapat dalam masa tak sampai 5 minit... sampai je kat masjid masih berkumandangan takbir dan selawat..

alhamdulillah lega hati... aaiikk tadi kata kul 8? tanya orang rupanya ramai orang request imam masjid tu tunggu sampai kul 9 pagi... oo gitu citenyer.. eeiii sukanye dengan imam tu sebab suara dia sedap!! sayu sangat bila dia mengalun ayat2 Quran waktu Ramadhan dulu.. orang Arabla kata... sampai nangis saya dengar.. cd bacaan Al Quran dia pun saya dapat sebab baik dengan kawan isteri imam ni.. sister nesrine namanya.. ntah bila nak pegi open house dia ntah, nak pergi sorang segan sebab dia ada 3 orang anak lelaki yang hampir sebaya... tiap2 kali jumpa mesti dia ajak datang rumah.. "when do u want to come to our house? i can prepare something special for you like barbeque, lamb or beef, we can chatting until evening, u can meet my family and my sons.." aahh sudah.. macam faham je.. takde lampi sangat saya ni kan walaupun selalu je lampi.. haha^-^!! anyway.. berbalik kat masjid tadi walaupun sesak dengan ramai orang sampai tak tahu nak duduk kat mana tapi still gembira dengan permandangan yang tidak akan dapat saya lihat lagi lepas ni..



lepas solat raya, sesi bertemu dan bersalam-salaman dan yang paling penting... bergambar!! haha tu part paling suka tu sebab lepas ni tak dapat dah jumpa adik-adik dan kakak-kakak kat sini. gembira sangat dapat jumpa dengan dorang sebab selama ni sume sibuk dengan belajar, nak tengok muka pun susah.. emm tahun ni ramai antara mereka yang nak habis belajar dan grad hujung tahun ni, insyaAllah moga saya termasuk juga dalam list, harap sangat...



Lepas sesi berakhir setelah hampir sejam kitaorang pergi rumah kak salina.. open house!! makan!! uuiihh...tu yang bes tu.. saya suka makan tapi badan tak naik2.. risaula plak sebab umur dah meningkat... berat badan naik.. alahai.. skit2 je.. emm waktu dlm perjalanan saya rasa tak hepi sangat sebab dalam otak dah fikir kelas yang dah start 2 jam tapi takpe ada lagi 6 jam, hati saya menenangkan.. tapi ni makan2 ni mestilah kurang-kurang 1-2 jam baru abes. tengah2 makan tu kakak-kakak yang ramai keliling menyapa tanya saya, "eehh yati.. kenapa lama sangat tak jumpa?? pergi mana? dengar balik malaysia.. 2 bulan!! amboi bertunang pun tak bagitau.. senyap2 je ye? ke dah bernikah terus? sape yang bertuah dapat yati tu? gambar takde ke?.. dorang tersengih bertanya tersangatla eager nak tahu.



Hah!! saya terkedu... bertunang? otak saya tetiba lost.. lama.. pastu baru ok balik.. emm bile mase plak!! getus hati saya.. tengah dorang tertunggu jawapan tu, saya masih diam memikir nak jawab apa.. tertiba otak saya terputar segala memori.. pedih.. luka.. setelah kata-kata manis yang diukir, setelah harapan yang diberi, setelah janji-janji yang ditabur.. emm tak sanggup saya ingat lagi.. buat hati saya pilu je... hanya kerana saya sukar menuturkan sayang.. dengan mudahnya berpaling mencari orang yang buleh menuturkan.. bagi saya, tak ucap sayang.. tak bermaksud tak sayang... belum sampai masanya untuk saya mengucapkannya.. sekali saya ucap bermakna saya memang benar-benar sayang.. pasti saya akan jaga insan yang saya sayang sepenuh hati laksana permata yang disimpan kukuh dalam hati.. kekal ia di situ.



errmm dah arr.. buang masa je ingat balik orang yang tak tahu menilai kasih.. bila sekali kepercayaan saya beri hilang.. memang hilang lansung.. ucapan maaf tak memberi apa-apa erti.. begitu mudah dengan hanya meminta maaf?? mungkin bagi lelaki, maaf itu ucapan yang sangat besar so dengan meminta maaf semua hal settle, back to normal namun belum tentu bagi perempuan.. tiada guna ucapan maaf setelah hati di robek2.. orang putih cakap apa.. my heart torn into pieces.. haa camtula.. lukanya belum tentu sembuh sampai bila2.. sahabat-sahabat sume bagitau, pasti ada insan yang jauh lebih baik untuk saya lepas ni, saya akui itu pasti ada insan yang baik untuk saya insyaAllah.. walaupun saya ni taklah baik sangat... kurang serba serbi.. dan saya rasa.. saya dah jumpa pun permata tu atau batu berlian ke orang gelar (tak sesuainye) namun pada Allah jua saya berharap dan letakkan segala harapan dan ketentuan. Tapi usaha pun kena juga, kan... ^-^!! (tetiba teringat lagu yang cukup saya tak suka dulu nyanyian suhaimi inteam tajuk permata yang dicari, Ya Allah.. jika dia benar untukku.. dekatkanla hatinya dengan hatiku..) hek elee.. jiwang la plak...

berpijak je bumi nyata saya melihat kakak-kakak menanti jawapan saya penuh sabar.. hehe sori kak.. jiwang jap tadi.. hehe.. "eeh sape cakap? mana dapat cite ni? takdela.. saya balik sebab kakak saya kahwin.. bukan sayala.. calon pun takde.. camne nak kawen? saya tersengih " eh yang aritu tak jadi ke? dorang heran bertanya "aiseh.. apa saya nak jawab.. " alaa.. ada.. adala kak, insyaAllah ada.. saya jemput. tak lupa punya, hehe.." saya tersengih lagi cam kerang comel.. dorang puzzled sebenarnya tapi tak bertanya lagi.. emm lantakla situ sambil meneruskan makan.


lepas makan, sembang2 punya lama saya dah risau sebab dah pukul 2 sedang kelas dah start kul 11 tadi. nak naik bas pukul bape sampai.. alhamdulillah kak yana perasan muka saya risau terus dia offer hantar ke mawson lakes campus yang berbatu jauhnya dari city tempat mana kebanyakkan kami tinggal. sampai je kelas, buat muka tembok terus duduk.. mujur dah inform awal2 arini Eid Festival so dorang tak kisah sangat.. masih dalam mood raya orang sume pi open house jalan sana sini.. saya kat kelas.. rasa malas sgt nak godek2 programming yang kena buat... mujur pastu ada tour keliling campus sebab nak tengok satu program design yang di apply or implement di campus kejuruteraan itu. kampus baru so bulehlah nak implement sebab ruang tanah yang luas.


keluar je dari lab room terus ke ground rasa bes sebab dapat tengok langit, padang and jalan.. sepanjang perjalanan kitorang diterangkan bagaimana programming Water Sensitif Urban Design (WSUD) digunakan di Australia. South Australia adalah antara state yang paling kering berbanding states yang lain kerana hujannya hanya 90 mililiter perday nak compare dgn Sydney 400 mililiter dan India 800 mililiter dan Malaysia 1200 mililiter sehari!! bayangkanlah..



Jadi programming ni direka untuk mendapat air yang banyak untuk aktiviti seharian, cuci kereta, siram bunga, basuh kain dan etc tanpa disaman kerana membazir air minuman yang telah dirawat. State ni punya polisi ketat dalam pengunaan air, kalu nak cuci kereta pergi car wash yang pakai recycle water dan kalu nak siram bunga hanya sekali sahaja. dan banyak lagi polisi seperti mandi 5 minit menggunakan sand meter.. pas abes je sand meter tu, tutup air terus.. telah dipraktikkan di Perth.. tapi ada je yang mandi lebih dari 5 minit.. biasa la ia berkaitan attitude dan nilai.. mujurla kat Adelaide tak buat lagi.. kalu tak abes aarr.. mandi 5 minit??!! masyaAllah.. alhamdulillah rasa bersyukurnya sebab tinggal kat malaysia yang punya sumber air yang melimpah-limpah, tapi biasala bila sesuatu benda yang kita ada banyak selalu kita take for granted.. jarang sangat kita syukuri.. sampai dah hilang.. baru tercari2..



Katakanlah lagi: "Bagaimana fikiran kamu, sekiranya air kamu hilang lenyap (di telan bumi), maka siapakah (selain Allah) yang dapat mendatangkan kepada kamu air yang sentiasa terpancar mengalir?". surah Al Mulk ayat 30

cuba fikir bila tetiba Allah hilangkan air kat dunia ni.. takde skit pun air yang tinggal!! sape yang buleh bagi balik air tu?? haa ternganga.. tak tahu nak cakap apa.. ambik ko!!



seperti kes di Australia ni, dorang sangat menghargai air yang ada sebab kekurangan yang mereka alami.. jadi banyak program yang di design untuk mengatasi kekurangan ini.. salah satunya WSUD tu tadi tu. Caranya.. mula-mula korek tanah dalam 3 kaki luas satu meter pastu letak kain berdaya serap tinggi (entah apa namanya dalam inggeris), letak paip saluran di dalamnya yang akan bersambung ke cubic2 simpanan air, pastu letak batu kerikil besar di lapisan paling bawah, kerikil kecik di lapisan tengah dah batu-batu kecil di lapisan atas then last sekali letak batu bata(pavers).. laa cam water filter kita kat malaysia tu tapi versi besarlaa..



pastu buleh di designkan sepeti tempat parking kete ke letak kan ruang laman ke sebab tak nampak sangat yang design ni untuk menampung air nanti nampak pelik org akan tanya apa benda ni? susah pulak nak jawab haaiisshh.. cover la skit.. haa sambung balik pastu kalu ujan turun masukla air dalam design ni terus ke saluran paip terus ke cubic simpanan air sebanyak 4 cubic meter tank for free tanpa rasa bersalah atau takut kena saman.. design ni buleh dibeli pada sesiapa yang berminat.. sapa2 yang berminat nak jual design ni.. sila-sila.. sangatla di alu-alukan ada cotationnya.. nanti saya contact prof. dr. simon beecham.. kat sini orang sanggup bayar mahal sebab nak air banyak.. total kos barang sume2 tu berjumlah $AUD2500 tak termasuk kos buruh yang bernilai separuh dari itu bermaksud lebih kurang $AUD5000 untuk hanya untuk mendapatkan 4 cubic liter tank sehari air sedang Allah beri kita air.. ntah berapa banyak.. tidak terkira berapa jutaan liter selama berpuluh-puluh tahun.... for free!!

No comments: